تفاوت شمع کونیک دار و واشر دار

خب همانطور که می دانید شمع ها جزو اصلی ترین اجزای به کار رفته در موتور خودرو می باشند که وظیفه مهم جرقه زنی را بر عهده دارند .

از آنجایی که موتور خودرو ها دارای طراحی های متفاوتی هستند شمع های آن ها نیز متفاوت از یکدیگر هستند و دارای ویژگی های مختلفی اند برای درک بهتر این موضوع میتوان به نوع پایه شمع ها اشاره کرد که یکی از اصلی ترین مشخصات شمع ها است که به طور کلی شمع ها به دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می شوند .

اما خب ویژگی ها و مشخصات دیگری هم هستند که شمع ها در آن ها با هم تفاوت دارند مثل :

  • کد حرارتی
  • نوع رزوه
  • آلیاژ
  • نوع مکانیسم
  • شکل نقطه جرقه زنی
  • تعداد پلاتین ها
  • نوع نشیمن

بله همانطور که در بالا مشاهده می کنید شمع ها در نوع نشیمن هم با یکدیگر متفاوت هستند .

منظور از نشیمن شمع قسمت بالایی رزوه های شمع است که پس از سفت کردن شمع تا انتها ، به بدنه سر سیلندر متصل میشود این اتصال باعث آببندی محل نصب شمع می شود و مانع از فرار فشار حاصل از احتراق از آن جا می شود .

به طور کلی شمع ها از نظر نشیمن به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. Tapered seat /  کونیک دار
  2. Gasket seat /  واشر دار

شمع های کونیک دار همانطور که در تصویر مشاهده می کنید فاقد واشر هستند و قسمت نشیمن شمع دارای لبه ای انحنا دار ( کونیک دار ) می باشد و آببندی محل نصب به کمک همان کونیک انجام می شود .

ولی شمع های واشر دار در قسمت نشیمن انحنایی ندارند و به جای آن برای آببندی از واشر استفاده شده است .

خب تفاوت شمع کنیک دار و واشر دار چیست ؟ 

همانطور که در بالا گفته شد تفاوت در نوع آببندی محل نصب شمع است که یکی به کمک کونیک آببندی می شود و یکی به کمک واشر .

شمع کونیک دار بهتر است یا شمع واشر دار ؟

به طور کلی هیچ یک از این مدل شمع ها نسبت به مدل دیگر برتری ندارند . ولی …

خب اگر برتری نسبت به هم ندارند پس چه فرقی می کنه که کونیک دار ببندیم یا واشر دار ؟

درسته که به طور کلی برتری نسبت به هم ندارند ولی به هیچ عنوان نباید از آن ها به جای هم استفاده کرد زیرا نوع طراحی سر سیلندر خودرو است که تعیین می کند از چه نوعی استفاده کنیم . اگه در طراحی موتور شمع کونیک دار در نظر گرفته شده باشد نباید برای آن موتور از شمع واشر دار استفاده کنیم .

چرا نباید از این شمع ها به جای یکدیگر استفاده کرد ؟

همانطور که در بالا گفتیم چه کونیک و چه واشر هر دو برای آببندی محل نصب شمع استفاده می شوند و اینکه طراحی موتور خودرو تعیین می کند که چه نوعی را استفاده کنیم یعنی به عنوان مثال برای موتور EF7 شمع پایه کوتاه واشر دار استفاده شده است که اگر برای این موتور شمع کونیک دار استفاده شود باعث می شود که محل نصب شمع به خوبی آببندی نشود و فشار احتراق از آنجا نشت پیدا کند و راندمان موتور کاهش یابد همچنین استفاده از شمع نادرست باعث زودتر خراب شدن شمع و همینطور بد کارکردن موتور می شود .

“اخیرا دیده شده برخی از همکاران برای موتور EF7 استفاده از شمع های جدید کونیک دار را پیشنهاد می کنند و برای آن ها تبلیغات گسترده ای هم انجام می دهند این در صورتی است که شاید استفاده از این شمع ها تنها در کارکرد های ابتدایی بی مشکل و خوب باشد ولی قطعا پس از کارکرد نه چندان بالا و فرار کمپرس از محل نصب شمع ها باعث افت راندمان و توان خودرو می شوند و بد کارکردن خودرو را نیز به همراه دارند .”

One comment

  1. مقاله بسیار مفیدی بود. خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...
بررسی خودرو آریا
وبلاگ
reza ehsani

بررسی کامل خودرو آریا

بررسی کامل خودرو آریا: خودرو آریا که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد یک خودرو دیگر از ناوگان دومین خودروساز کشور می باشد. شرکت

ادامه مطلب ...
پرداخت هزینه ارسال درب منزل

پرداخت هزینه ارسال هنگام دریافت سفارش

ضمانت بازگشت وجه

تضمین برگشت وجه تا 48 ساعت

ارسال به سراسر ایران

ارسال به تمام نقاط کشور

مشاوره رایگان

مشاوره رایگان در ساعات کاری