ایرادات مربوط به سر شمع ها

وضعیت سر شمع های خودرو بیانگر وضعیت موتور خودرو میباشد.

به عبارتی ما با بررسی شمع های خودروی خود میتوانیم پی به نکاتی در مورد سلامت و کارکرد خودروی خود ببریم .

  با ما همراه باشید تا به بررسی وضیعت شمع های خودرو بپردازیم .

    1. تشخیص شمع سالم

  سر شمع دارای قسمتی از جنس چینی میباشد (عایق چینی ) که اگر رنگ این قسمت سفید مایل به خاکستری و یا زرد مایل به خاکستری/قهوه ای باشد. بیانگر این است که موتور میزان است و کارکرد آن در وضیعت مناسبی است این شرایط نشان میدهد که دامنه حرارتی شمع مناسب این موتور است ، سیستم سوخت و برق موتور عملکرد درستی دارند و موتور به اصطلاح ریپ نمیزند و اثری از مکمل های سربی و روغن سوزی روی سطح چینی دیده نمیشود.

   2. شمع سالم با عایق چینی قرمز رنگ

  در بعضی از موارد دیده شده که سر شمع یا همان قسمت چینی شمع یه رنگ صورتی مایل به قرمز در آمده است.
 علت این مورد اضافه کردن مواد افزودنی به بنزین برای بالا بردن اکتان آن میباشد و شمع سالم است .

    3. شمع آغشته به بنزین

   در این مواقع سر شمع آغشته به بنزین میباشد و بوی بنزین کامل به مشام میرسد . که رنگ قسمت چینی شمع هم به رنگ زغالی در آمده است .
  علت این مورد تنظیم نبودن ساسات و خفگی ، بالا بودن غلظت سوخت و هوا ، مشکل در سیستم جرقه زنی ، استفاده از شمع سرد و نشت انژکتور میتواند باشد.
و از علائم آن میتوان به ریپ زدن و بد روشن شدن موتور اشاره کرد .

۴- کوبش ( دتونیشن) :

  ظاهر سر شمع : معمولا چینی سر شمع ترک خورده ،قسمتی از آن خورده یا کنده شده است،الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است.
  علت : اکتان پایین سوخت، تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد،صدای ناک شنیده می شود(چق چق)
راه حل : سوپاگ EGR چک شود،سنسور ناک یا دتونیشن چک شود،ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شود.

۵ – فرسودگی شدید الکترود

  ظاهر سر شمع : معمولا الکترود مرکزی شمع کاملا و یا تا حد زیادی از بین رفته و لبه های آن گرد شدهو چینی دور الکترود سوخته است.
  علت : عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده
  نتیجه: ریپ زدن به ویژه به هنگام شتاب گرفتن . بد روشن شدن موتور به علت زیاد شدن فاصله دو الکترود
راه حل : تعویض شمع ها

۶ – سر شمع براق – رسوبات سربی

  نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی هم سبز رنگ در می آید.
  علت : وجود ترکیبات سربی در بنزین ، این لایه لعابی معمولا” هنگامی ایجاد میشود که مسافتی طولانی در حالت تخته گاز رانندگی شود
  نتیجه : در حالت رانندگی در حالت تخته گاز ، لایه لعابی از نظر الکتریکی هادی گشته و سبب ریپ زدن میگردد.
 راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت خنک تر ، پاک کردن شمع معیوب فایده ای ندارد .

۷– شمع دوده زده – زغال گرفته

  ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق ، الکترود ها و پوسته شمع ، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده میشود .
  علت : میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین ( کاربراتور و یا انژکتور ) غلظت مخلوط هوا و بنزین ، گرفتگی فیلتر هوا ، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاده از کشیدن ساسات دستی.بکار بردن شمع سرد،نشت بودن سیستم وکیوم کاربراتور،کنیستر کربنی خراب،رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه
  نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردی موتور .
  راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت گرم تر ، کنترل مخلوط هوا و بنزین و کنترل ساسات ، هواکش کثیف را تعویض گردد .

۸ – پیش احتراق (Pre Ignition)
ظاهر سر شمع :

  الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده ، چینی سر شمع صدمه دیده است.
 علت : شمع بسیار گرم برای موتور ، برق دزدی وایر های شمع از یکدیگر ،آوانس بیش از حد سیستم جرقه ،مخلوط سوخت و هوای بسیار رقیق، سوپاپ EGR معیوب، پر شدن اتاق انفجار با باقیمانده های سوخت بد، وجود نقاط بسیار داغ در اتاق انفجار بدلیل سیستم خنک کاری ضعیف در سر سیلندر،بستن شمع با گشتاور نا مناسب و یا خرابی واشر سر سیلندر
 نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن .
 راه حل : تنظیم سیستم سوخت و برق موتور . نصب شمع های جدید و با کیفیت با دامنه حرارتی صحیح،استفاده از وایر های مناسب،چک سیستم خنککاری موتور.

۹ – تجمع خاکستر ظاهر سر شمع :

  سر الکترود مثبت و منفی به همراه سر سرامیکی آن بوسیله لایه ضخیمی از خاکستر طلایی مایل به سفید پوشانده شده است.
علت : ، استفاده از بنزین سرب دار و استفاده از مکمل های سرب دار بنزین و مکمل بی کیفیت روغن.
نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور بدلیل عایق شدن سر شمع با خاکستر .
راه حل :. نصب شمع های جدید و با دامنه حرارتی صحیح استفاده ازبنزین و مکمل های مرغوب.

۱۰ –آغشته شدن سر شمع به روغن
ظاهر سر شمع :

  ایجاد لایه ضخیمی از خاکستر ملحقات روغن و بنزین روی چینی ، الکترود مرکزی و الکترود منفی، ساختار این خاکستر نرم و نیمسوز مانند است .
علت : روغن به اتاقک احتراق نفوذ کرده است ،رینگ های رو غن پیستون سوخته یا شکسته است ،گیت سوپاپ سوخته است.
نتیجه : گداختگی این خاکستر منجر به احتراق پیش از وقت مخلوط هوا و بنزین در اتاقک احتراق شده و سبب افت قدرت موتور میگردد.
راه حل : تعمیر موتور ، تعویض شمع ها .

۱۱ – آسیب مکانیکال

  ظاهر سر شمع : الکترود مثبت و منفی دفرم شده و سرامیک سر شمع شکسته یا پریده است.
علت : آسیب دیدگی فیزیکی ناشی از ضربه یا زمین افتادن حین نصب یا بد نصب کردن ، مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ
نتیجه : ریپ زدن و از دست دادن جرقه
راه حل : تعویض شمع ها و تعمیر موتور در صورت نیاز

۱۲- شمع آغشته به سرب

  ظاهر سر شمع : سر سرامیک شمع زرد مایل به قهوه ای براق گشته است
علت : داشتن سرب در بنزین و یا مکمل های سرب دار
نتیجه : بد کار کردن موتور و از دست دادن جرقه بدلیل عایق شدن سر شمع
راه حل : تعویض شمع ها و استفاده از بنزین بدون سرب

2 comments

  1. عالی بود پدر و مادرت بیامرزه که زودی رفتی سر اصل مطلب دمت گرم

    1. مدیریت آپگریدر

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...