دنا پلاس جوانان 

    دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7

دنا پلاس جوانان

در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در طی مراسمی که با حضور مدیر عامل ایرانخودرو برگزار گردید از دو محصول جدید رونمایی شد و این دو محصول وارد مرحله تولید انبوه شدند .

این دو محصول دنا جوانان و تارا سال بودند که در واقع نمونه های بروزرسانی شده نسخه های پیشین خود هستند . در دنا جوانان این بروزرسانی ها شامل افزایش توان قوای محرکه و همچنین افزایش آپشن های خودرو می شود ولی در تارا سال این بروز رسانی ها شامل نصب آپشن های بیشتر و بروزرسانی ظاهری می شود که البته به جای بروزرسانی ظاهری بهتر است بگوییم انجام اصلاحات ظاهری ( بهبود طرح چراغ های عقب ).

در این مقاله بیشتر می خواهیم به دنا جوانان یا بهتر است بگوییم دنا پلاس جوانان بپردازیم .

دنا جوانان و تارا سال

بروزرسانی های فنی دنا پلاس جوانان

قوای محرکه

دنا پلاس جوانان

ابتدا به سراغ بخش اساسی تر این بروزرسانی یعنی قوای محرکه این خودرو می رویم .

موتور این خودرو EFP نام دارد همان طور که از اسم آن مشخص است این موتور بر پایه موتور EF7 طراحی شده است که دارای سیستم پرخوران نیز می باشد البته در گذشته موتور EF7 توربوشارژ یا همان TC7 نیز دارای سیستم پر خوران بوده است اما بخش هایی از این موتور نظیر میل لنگ ، یاتاقان‌ها ، شاتون ، پیستون ، میل بادامک ، سرسیلندر ، منیفولد هوای ورودی ، منیفولد دود خروجی ، سیستم EMS ، توربوشارژ ، سیستم خنک‌کننده و … دست خوش تغییر شده اند که در حدود 10 تا 15 اسب بخار توان بیشتری نسبت به TC7 تولید میکند همچنین گشتاور تولیدی نیز به میزان 25 نیوتن متر افزایش یافته است .

نکته مهم در مورد این موتور استفاده از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی است که این سیستم در موتور TC7 وجود نداشته است ، مزیت استفاده از این سیستم کاهش مصرف سوخت و همچنین بهبود راندمان موتور در دور های مختلف است .

نتیجه اعمال این بروزرسانی ها قدرت خروجی 165 اسب بخاری و همچنین گشتاور تولیدی 240 نیوتن متری است که البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این بهبود، توان باعث افزایش مصرف سوخت نشده و این موتور نسبت به موتور TC7 در هر صد کیلومتر یک لیتر سوخت کمتری مصرف می کند و عدد اعلامی کارخانه 6.8 لیتر سوخت به ازای هر صد کیلومتر است .

از موارد مهمی که می توان به آن اشاره کرد استاندارد آلایندگی یورو 5 این موتور است که نشان از تکنولوژی نسبتاً به روز به کار رفته در این موتور است .

ایرانخودرو در خصوص این موتور ادعا دارد که این افزایش توان و کاهش مصرف سوخت 10 درصدی باعث افزایش دوام این موتور نسبت به نسخه های گذشته شده است که در صورت صحت داشتن این ادعا می توان گفت که از نظر فنی با خودروی مناسبی روبرو هستیم که در رقابت با چینی های هم قیمت خود می تواند برنده میدان باشد .

سیستم انتقال قدرت 

دنا پلاس جوانان

میتوان گفت در بخش انتقال قدرت با خودروی جدیدی روبرو نیستیم و گیربکس به کار رفته در این خودرو همان گیربکس 6 سرعته اتومات به کار رفته در خودروی دنا پلاس توربو اتومات است ، انتظار میرود ایرانخودرو با توجه به بروزرسانی هایی که در بخش قوای محرکه انجام داده هماهنگی بین موتور و گیربکس را افزایش داده و عملکرد گیربکس را نیز بهبود بخشد .

سیستم برقی خودرو 

یکی دیگر از مواردی که نسبت به گذشته در این خودرو تغییر پیدا کرده است سیستم برقی آن است که این خودرو به سیستم برقی تک نود ایرانخودرو مجهز شده است که گفته می شود به دلیل همین تک نود بودن سرعت پردازش بیشتری نسبت به سیستم برقی های پیشین دارد و همچنین در مقایسه با آن ها بروزتر و کارآمد تر بوده است . از مزایای این سیستم برقی این است که به کمک آن میتوان به راحتی بر روی محصولات امکانات جدیدی تعریف و اجرا کرد .

با توجه به این که ایرانخودرو با استفاده از این سیستم برقی تقریباً اقدام بزرگی انجام داده ، امیدواریم که همراه با این اقدام دیگر خبری از مشکلات برقی رایج خانواده خودرو های دنا نباشد و با یک سیستم برقی بی نقص روبرو باشیم .

بروزرسانی های رفاهی دنا پلاس جوانان

حال وقت آن است که به سراغ بروزرسانی های رفاهی انجام شده بر روی این خودرو برویم .

صادقانه بخواهیم بگوییم دیگر با یک خودرو کم آپشن طرف نخواهیم بود و بهبود آپشن ها در این خودرو چشمگیر بوده است .

آپشن های جدید 

دنا پلاس جوانان

با توجه به آپشن هایی که ایرانخودرو بر روی این خودرو اضافه نموده است میتوان گفت که دنا جوانان پر آپشن ترین محصول این شرکت است .

علاوه بر آپشن های گذشته دنا پلاس اتومات این خودرو به چند آپشن جدید از جمله سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز شده است همچنین گفته شده است در تولیدات آینده از این خودرو قرار است آپشن های دیگری نظیر سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها هم به این خودرو اضافه شود .

رنگ های جدید

از دیگر ویژگی های دنا جوانان تنوع رنگی آن است که بر خلاف سایر تولیدات ایرانخودرو قرار است که در رنگ های متنوع تر و جذابتری تولید شود .

جمع بندی پایانی 

دنا جوانان خودروی پرآپشن ، قدرتمند و نسبتاً بروزی است که می توان آن را قدمی بزرگ برای حرکت به سمت تولید خودرو های بروزتر ، ایمن تر و پرآپشن تر در آینده دانست.

با توجه به اختلاف سطح خودروسازی داخلی در مقایسه با استاندارد خودرو سازی دنیا میتوان با در نظر گرفتن تولیدات جدید خودروساز های داخل کشور نسبت به آینده این صنعت اندکی امیدوارتر بود .

6 comments

  1. محمد عیسی

    بسیار مقاله جامع و مفیدی بود، ممنون

    1. مدیریت آپگریدر

      🙏🙏🙏

  2. سلام، می‌خواستم در مورد ویژگی‌های خاصی که خودروی دنا پلاس جوانان دارد، اطلاعات بیشتری بدست آورم. آیا می‌توانید به این مورد بیشتر بپردازید و نکاتی درباره تنوع امکانات و امتیازهای خاصی که دنا پلاس برای جوانان فراهم کرده است، در آینده بیان کنید؟

    1. مدیریت آپگریدر

      درود.به زودی مقاله ای در این مورد روی سایت قرار میدیم

  3. سلام
    مشخص نیست کی عرضه میشه

    1. مدیریت آپگریدر

      فعلا اطلاعات خاصی در دسترس نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...