نکات مهم در مورد چک کردن شمع خودرو

چک کردن شمع خودرو و همچنین تشخیص سلامت موتور و تنظیم بودن آن از روی شمع

نکته اول

وجود دوده سایه و تیره بر روی عایق سرامیکی شمع
وجود این دوده‌ که کربن ته‌ نشین شده است نشان می‌دهد که بنزین زیادی وارد سیلندر می‌شود و مقداری از آن نمی‌سوزد. در خودروهای کاربراتوری، آن را به گونه‌ ای تنظیم کنید که بنزین به طور کامل بسوزد و روی بدنه سرامیکی یا نوک شمع دوده‌ ای باقی نماند.

شمع دوده زده

نکته دوم

 ببینید روی بدنه سرامیکی لک‌‌های سفید رنگ وجود دارند یا خیر؟!
وجود چنین لک‌ های نشان دهنده روغن‌ سوزی و نفوذ روغن به محفظه احتراق است. اگر آن‌ ها را مشاهده کردید اقدام به بررسی سوپاپ‌ ها، رینگ‌ ها و سیلندر ها کنید تا متوجه علت روغن‌ سوزی شوید.

شمع روغن زده

نکته سوم

به دنبال نقطه‌ هایی کوچک و سیاه روی نوک شمع‌ ها بگردید که می‌تواند نشانه‌ ای از احتراق ناقص باشد.
اگر اوضاع وخیم باشد ممکن است عایق سرامیکی شمع ترک بخورد یا تکه تکه بشود. احتراق ناقص می‌تواند به سوپاپ‌ ها و پیستون نیز آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید شمعی که استفاده می‌کنید از نظر تحمل دما برای خودرو شما مناسب است و بنزینی که می‌ زنید اکتان مناسبی دارد. بهتر است تسمه تایم را هم چک کنید تا به درستی تنظیم شده باشد.

نکته چهارم

 ببینید روی عایق سرامیکی تاول‌ هایی به رنگ سفید یا قهوه‌ای روشن به چشم می‌خورند یا خیر؟!
این امر نشان می‌دهد که بنزین بسیار کم وارد سیلندر می‌شود. بار دیگر سیستم انژکتور را با دستگاه یا کاربراتور را تنظیم کنید و اگر مشکل برطرف نشد باید به دنبال یک نشتی در سیستم سوخت‌ رسانی بگردید.

نکته پنجم

شمع را در دوره‌های زمانی مشخص عوض کنید.
شمع‌های کهنه را از روی الکترود آن‌ها می‌توان شناخت. الکترود این گونه شمع‌ها گرد هستند و یا به پایین خم می‌شوند. این امر موجب می‌شود خاموش بشود و یا هنگام استارت زدن با مشکل روبرو باشد، حتی شمع کهنه باعث می‌شود مصرف سوخت خودرو نیز بالا برود. اگر شمع کهنه عوض نشود، می‌تواند به سایر بخش‌های سیستم احتراق نیز آسیب برساند.

نکته ششم

ببیند شمع‌ها آب شده‌اند یا نه؟!
شمع آب شده می‌تواند نتیجه به هم خوردن تنظیم تسمه تایم باشد. عوامل دیگری که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از: وجود مشکل در سوپاپ‌ها، کویل، فشار زیاد بر روی اتاقک احتراق و بنزین نامرغوب. از طرفی، ممکن است شمعی که انتخاب کرده‌اید تحمل دمای کمی دارد و برای موتور خودرو شما مناسب نیست.

نکته هفتم

شمع سالم را تشخیص بدهید.
یک شمع سالم هیچ رسوبی ندارد و نقاط آسیب‌ دیده نیز روی آن به چشم نمی‌خورند. به رنگ شیارهای اطراف بدنه شمع توجه کنید تا متوجه بشوید تحمل گرمای شمع برای موتور شما مناسب است.

هرگونه تغییر رنگ در شیارهای پایینی نشان دهنده آن است که تحمل گرمای شمع بیش از حد کم است، یعنی شمع گرما را به سرعت جذب می‌کند تا احتراق مناسبی صورت بگیرد.

اگر تغییر رنگ در قسمتی صورت گرفته باشد که شیارها به بدنه فلزی متصل می‌شوند، نشان دهنده این است که آستانه تحمل گرما بیش از حد زیاد است. تغییر رنگ ممکن است در قسمت‌های برقی شمع نیز رخ بدهد که نشان دهنده ایراد در این قسمت‌ها است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

بررسی خودرو آریا
وبلاگ
reza ehsani

بررسی کامل خودرو آریا

بررسی کامل خودرو آریا: خودرو آریا که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد یک خودرو دیگر از ناوگان دومین خودروساز کشور می باشد. شرکت

ادامه مطلب ...
ضد سرقت کردن درب صندوق خانواده خودرو های دنا
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

ضد سرقت کردن صندوق دنا

در این مقاله به کمک آموزش تصویری همراه شما هستیم تا ضعف امنیتی درب صندوق خانواده خودرو های دنا را بر طرف کنیم . این

ادامه مطلب ...
پولی سبک سازی شده
تیونینگ موتوری
مدیریت آپگریدر

پولی سبک چیست ؟

از دهه های قبل تا به امروز همیشه تیونر ها و افراد علاقه مند به تقویت خودرو به دنبال قدرت بیشتر در زیر کاپوت خودروی

ادامه مطلب ...
پرداخت هزینه ارسال درب منزل

پرداخت هزینه ارسال هنگام دریافت سفارش

ضمانت بازگشت وجه

تضمین برگشت وجه تا 48 ساعت

ارسال به سراسر ایران

ارسال به تمام نقاط کشور

مشاوره رایگان

مشاوره رایگان در ساعات کاری