پاور ویندوز چیست ؟

پاور ویندوز

در ابتدای پیدایش اتومبیل ها ، ساختار اصلی اتومبیل ها بسیار ساده بود و بخش نشیمن سرنشینان به شکل محفظه ای نبود بعد ها و طی دهه ها ساختار محفظه ای خودرو ها شکل گرفت و به همراه آن استفاده از شیشه در ساخت آن ها مرسوم تر شد .
در همان دهه های اول از اهرم ها ، زنجیر ها و تسمه ها برای باز و بسته کردن شیشه ها استفاده میشد و با ارزشمند شدن خودرو ها ، نگرانی بابت پایین ماندن شیشه ها پس از ترک خودرو و مشکلات مربوط به آن همواره ذهن رانندگان را درگیر کرده بود زیرا این حالت مشکلاتی مثل سرقت خودرو ، ورود آلودگی به داخل خودرو ، ورود حیوانات و غیره را به همراه داشت .

پس از گذشت سالیان زیاد و پیشرفت تکنولوژی خودرو ها و برقی شدن ادوات و تجهیزات آن ها هنوز هم این نگرانی پا برجا بود ، تا اینکه تعدادی از خودرو سازان آپشن بسته شدن اتوماتیک شیشه ها ( auto window closer ) را به خودرو های خود اضافه کردند ولی همچنان خودرو هایی تولید و عرضه میشدند که فاقد این آپشن بودند ، از این رو قطعاتی تولید و روانه بازار شدند که به صورت افتر مارکت بر روی خودرو نصب میشدند که این آپشن را به خودرو ها اضافه میکردند که در ایران به پاور ویندوز معروف هستند .

این قطعات به 3 دسته تقسیم میشوند .

  1. پاور ویندوز های یونیورسال

    پاور ویندوز یونیورسال این نوع از پاور ویندوز ها دارای یک یا چند برد الکترونیکی ( کیت الکتریکی ) و چندین دسته سیم میباشند ، از آنجایی که این محصولات طوری طراحی شده اند که قابل نصب بر روی انواع خودرو ها باشند فاقد سوکت هستند بنابرین برای نصب آن ها باید تغییر در دسته سیم های خودرو ایجاد کرد و دسته سیم قطعه مورد نظر را به صورت سیم به سیم به دسته سیم خودرو متصل کرد از این رو انجام این اتصالات نیازمند مهارت بالایی میباشد .
    در حالت کلی ایجاد تغییر در دسته سیم خودرو مشکلاتی را به همراه دارد پس نصب این نوع از پاور ویندوز ها بر روی خودرو های امروزی که دارای سیستم برقی حساس و پیچیده هستند به هیچ وجه توصیه نمیشود .
    اما در صورتی که سیستم برقی خودرو شما از نوع ساده است و خودرویتان دارای سیستم  برقی پیشرفته ( مالتی پلکس ، ….) نمیباشد و خواهان نصب این آپشن هستید میتوانید با مراجعه به مراکز معتبر و توسط فرد متخصص این آپشن را نصب نمایید زیرا در صورت نصب نادرست میتواند حتی در خودرو های دارای سیستم برقی ساده نیز مشکلاتی را به همراه داشته باشد .
    توجه : نصب پاور ویندوز های یونیورسال به دلیل اینکه در سیم کشی خودرو تغییر ایجاد میکند باعث ابطال گارانتی خودرو میشود .
  2. پاور ویندوز های فابریکیپاور ویندوزاین نوع از پاور ویندوز ها دارای کیت بهینه شده و سوکت های مخصوص هر خودرو میباشند به طوری که تمامی اتصالات مربوط به این قطعه به صورت سوکت به سوکت به دسته سیم های خودرو وصل میشوند .
    این مدل ها نسبت به مدل های یونیورسال امنیت بیشتری دارند زیرا اتصالات به صورت استاندارد و سوکت به سوکت انجام شده اند و در صورت اصلی بودن و با کیفیت بودن این کیت ها میتوان از آن ها در خودرو هایی که دارای سیستم برقی پیشرفته تری هستند استفاده نمود . نصب این پاور ویندوز ها را نیز توصیه میشود به فرد متخصص بسپارید تا در هنگام نصب به سیم کشی ها و سوکت های خودرو آسیب نرسد .
    توجه : نصب این مدل هم باعث ابطال گارانتی میشود زیرا این قطعه هم جزو قطعات افتر مارکت میباشد . پاور ویندوز فابریکی بدین معناست که سوکت های استفاده شده در این مدل پاور ویندوز و سیستم به کار رفته در آن متناسب با خودرو مد نظر طراحی و تولید شده است و به این معنا نیست این نوع پاور ویندوز ها توسط کارخانه های تولید کننده خودرو تولید شده باشند .
  3.  پاور ویندوز های OBDپاور ویندوز چیست؟این مدل از پاور ویندوز ها بدون دسته سیم بوده و در بین مدل های دیگر راحت ترین روش نصب را دارند زیرا تنها با اتصال آن ها به پورت OBD (دیاگ) خودرو وارد مدار میشوند و عمل میکنند البته به این نکته توجه فرمایید که این مدل از پاور ویندوز ها تنها بر روی خودرو های دارای سیستم مالتی پلکیس قابل استفاده هستند در واقع پس از قفل کردن خودرو دستگاه از طریق شبکه مالتی پلکس فرمان بالا رفتن شیشه ها را به بالابر ها ارسال میکند ولی نکته بسیار مهم در این باره نحوه برنامه نویسی این کیت ها میباشد که تفاوت را در میان نمونه های باکیفیت و بی کیفیت مشخص میکند .
    در هر 3 مدل بالا برنامه نویسی و هوشمندی کیت ها بسیار مهم است ، در نمونه های ارزان قیمت موجود در بازار به دلیل اختصاصی نبودن محصول برای خودرویی خاص معمولا نحوه عملکرد این کیت ها به صورت زماندار میباشد به عنوان مثال پس از قفل نمودن در ها این کیت ها به مدت 5 ثانبه فرمان بالابردن شیشه ها را صادر میکنند که این موضوع برای سلامت موتور و قطعات شیشه بالابر ها کاملا مضر است و در میان مدت دچار خرابی آنها میشود زیرا در صورت بسته بودن شیشه ها باز هم فرمان بالابردن شیشه ها به مدت 5 ثانیه صادر میشود و موتور در این مدت تحت فشار قرار میگیرد .

    توجه فرمایید که محصول آپگریدر هم از نوع OBD میباشد ولی با این تفاوت که به صورت کاملا هوشمند و اختصاصی برای خودرو های خانواده دنا طراحی و تولید شده است و با توجه به سیستم برقی مالتی پلکس و پیچیدگی های آن بهترین گزینه در این باره میباشد زیرا تفاوت اصلی آپگریدر با سایر مدل ها در هوشمندی آن است که این امر به نوع طراحی و کد نویسی آن بر میگردد .

    در واقع قطعه آپگریدر به دلیل اینکه کاملا با سیستم مالتی پلکس این خودرو ها سازگار است دیگر مشکلات مربوط به مدل های دیگر را ندارد ، آپگریدر با ارتباط گرفتن با سایر کامپیوتر های خودرو به نوعی خود نیز یکی از کامپیوتر های خودرو میشود و در سیستم مالتی پلکس اقدام به ارسال فرامین مختلف میکند از این رو قابلیت این را دارد تا موقعیت لحظه ای هر یک از شیشه ها را تشخیص دهد و با توجه به آن فرمان مربوط به هر شیشه بالابر را جداگانه ارسال کند این موضوع دیگر باعث کاهش عمر شیشه بالابر ها نمیشود زیرا بلافاصله پس از بسته شدن شیشه ها برق بالابر ها قطع میشود . 
    نکته مهم دیگر این است که آپگریدر مجهز به سیستم آنتی ترپ هم میباشد که بسیار کاربردی و حائز اهمیت میباشد . از آنجایی که قدرت شیشه بالابر ها زیاد است میتواند برای کودکان خطر آفرین باشد زیرا در صورت گیر کردن دستشان میان شیشه آسیب های جدی به آنها وارد میشود برای جلوگیری از این اتفاق مهندسین مجموعه آپگریدر این سیستم را نیز به آن اضافه نمودند .
    نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است که در هنگام بالا رفتن شیشه ها اگر مانعی سر راه آن باشد آپگریدر برق شیشه بالابر را قطع نموده و این کار باعث جلوگیری از خطرات احتمالی میشود .
    برای تست این آپشن میتوانید پس از قفل نمودن خودرو در هنگام بالا رفتن شیشه ، نیروی اندکی در خلاف جهت به شیشه وارد نمایید ، متوجه میشوید که دستگاه بلافاصله مانع را تشخیص داده و برق شیشه بالابر را قطع میکند .
    پاور ویندوز دنا و دنا پلاس
    توجه : برای جلوگیری از ابطال گارانتی میتوانید هر زمان که نیاز بود دستگاه را از پورت OBD جدا نمایید .

برای مطالع در مورد سیستم مالتی پلکس و نحوه عملکرد آپگریدر از طریق این سیستم مطلب زیر را مطالعه نمایید .

همه چیز درباره سیستم مالتی پلکس ….

و برای اطلاع از آپشن های دیگر آپگریدر و خرید آن به لینک زیر مراجعه نمایید .

هوشمندساز آپگریدر دنا و دناپلاس ….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...