سیستم cvvt چیست؟
سیستم cvvt
( continuous variable valve timing)
تعریف ساده این سیستم تغییر زاویه میل سوپاپ یا همان باز شدن متغیر سوپاپ ها میباشد که این تکنولوژی سالیان زیادی است که در دنیا استفاده میشود و امروزه جزء ساده ترین فناوری های صنعت خودرو محسوب میشود .
در کل اساس کار سیستم cvvt به این شکل میباشد که زمانبندی سوپاپ ها را با تغییر دادن زاویه میل بادامک یا همان میل سوپاپ تغییر میدهد . به عنوان مثال در سرعت زیاد میل بادامک تنفس با اندازه 30 درجه چرخانده میشود تا سوپاپ هوا زودتر باز شود . این چرخش میل بادامک با استفاده از عملگر های هیدرولیکی اعمال میشود و مقدار جابجایی مورد نیاز توسط سیستم کنترل الکترونیک موتور مراقبت و تنظیم میشود .
توجه داشته باشید که سازوکار تغییر زاویه میل بادامک نمیتواند زمان باز بودن سوپاپ ها را تغییر دهد و فقط دیر یا زود باز شدن سوپاپ های تنفس را کنترل میکند به این صورت که اگر سوپاپ هوا زود باز شود زود هم بسته میشود و همینطور اگر دیر باز شود دیر هم بسته میشود . همچنین این سیستم نمیتواند کورس باز شدن سوپاپ ها را تغییر دهد . به همین دلیل ساده ترین و ارزان ترین روش تغییر زمانبندی سوپاپ ها میباشد زیرا بر خلاف دیگر سیستم ها که برای هر سیلندر یک عملگر دارند این سیستم برای هر میل بادامک تنها یک عملگر دارد .
بدون استفاده از این فناوری مهندسان مجبور هستند تا زمانبندی میانه ای را برای موتور انتخاب کنند .
به عنوان مثال در خودرو های باری ممکن است از زاویه هم پوشانی کمی استفاده شود زیرا عموما آنرا با سرعت کمی میرانند یا بر عکس برای خودرو های مسابقه ای نیازمند زاویه هم پوشانی زیاد است زیرا باید در حداکثر سرعت ، حداکثر قدرت را ارائه دهند و برای یک خودروی معمولی از زاویه هم پوشانی متوسط استفاده میشود زیرا هم در سرعت بالا و هم در سرعت پایین باید از عملکرد مناسبی بر خوردار باشد به این دلیل که در این مدل خودرو ها نمیتوان یک ناحیه را فدای ناحیه دیگر کرد در صورتی که در یک خودروی باری و یا مسابقه ای یک ناحیه کم استفاده فدای ناحیه دیگر میشود .
حال در صورتی که از سیستم cvvt در موتور ها استفاده شود این قابلیت وجود دارد که قدرت و گشتاور موتور در ناحیه وسیعی از سرعت بهینه شود به این معنی که موتور هم در دور های پایین هم در دور های بالا بازدهی مناسبی دارد .
نتایج استفاده از سیستم cvvt در موتور خودرو ها :
- به عنوان مثال در خودرو nissan neo که از موتور 2 لیتری بهره میبرد در نمونه ای که از سیستم cvvt در آن استفاده شده شاهد 25 % توان بیشتر نسبت به موتور معمولی که بدون تکنولوژی cvvt میباشد هستیم .
- افزایش گشتاور بیشینه در سرعت دورانی کمتر (دور موتور پایین ) که این امر باعث میشود قدرت مطلوبی حتی در دور های پایین در اختیار راننده باشد و نیاز به کاهش دنده ( معکوس کشیدن ) به جهت رسیدن به قدرت مطلوب کمتر حس شود .
- به عنوان مثال در نمونه خودرویی از شرکت فیات 90 % گشتاور در بازه دور موتور 2000 تا 6000 در اختیار راننده است که حاکی از ثبات تقریبی منحنی گشتاور در ناحیه وسیعی از سرعت دورانی است .
- در برخی از طراحی ها کورس باز شدن سوپاپ نیز تحت کنترل است که این امر در سرعت های بالا همراه با افزایش کورس باز شدن سوپاپ کمک به تنفس بهتر و سریعتر موتور میکند .
- از آنجایی که این سیستم به تنفس بهتر و همچنین احتراق سریع تر و بهتر خودرو کمک میکند به دنبال آن آلایندگی موتور کاهش می یابد زیرا از علل افزایش آلایندگی خودرو احتراق ناقص است یعنی زمانی که سوخت فرصت کافی برای احتراق پیدا نکند .
2 comments
》》 “افزایش گشتاور بیشینه در سرعت دورانی کمتر (دور موتور پایین ) که این امر باعث میشود قدرت مطلوبی حتی در دور های پایین در اختیار راننده باشد و نیاز به کاهش دنده ( معکوس کشیدن ) به جهت رسیدن به قدرت مطلوب کمتر حس شود .”
در اینجا بهتره از کلمه گشتاور در کل پاراگراف استفاده بشه. قدرت مفهوم محاورهای داره و علمی نیست همچنین واژه کشش هم میتونه مناسب باشه
درود
صحبت شما کاملا درسته و استفاده از واژه قدرت صرفا جهت سادگی و درک آسان نوشته شده.