موتور EF7  یا همان موتور ملی

در نیمه دوم دهه 80 و در نتیجه همکاری شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (IPCO) و شرکت تحقیقاتی آلمانی FE7 این موتور طراحی و تولید شد . هدف اولیه این همکاری طراحی موتوری بود که با سوخت گاز طبیعی کار کند ولی به دلیل تکنولوژی و نوع طراحی استفاده شده در این موتور ، موتور EF7 قابلیت کارکرد با بنزین را نیز داراست . در رابطه با این موتور باید به این نکته اشاره کرد که این موتور در دسته موتور های گازسوز جزو 3 موتور برتر دنیا و از لحاظ طراحی جزو 10 موتور برتر دنیا قرار دارد پس از این رو موتور تولیدی موتوری کم مصرف ، پر بازده و کاملا سازگار با سوخت بنزین و گاز است .

از ویژگی های این موتور میتوان به مواردی چون مصرف کم ، توان و گشتاور بالا ، صدای به نسبت کم ، آلایندگی کم ( استاندارد EURO 4 ) ، استفاده از سیستم CVVT  و غیره اشاره کرد .

از جمله سیستم هایی که در این موتور به کار رفته و نمونه مشابه آن در دیگر موتور های تولید داخل کشور به چشم نمیخورد ، سیستم CVVT یا همان سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها میباشد ، که جا توضیحات تکمیلی در مورد نحوه عملکرد  این سیستم  قبلا در مقاله “سیستم cvvt چیست؟” گفته شده است پس ما در اینجا تنها به چند نمونه از نتایج استفاده از این سیستم اشاره میکنیم .

 

نتایج استفاده از سیستم cvvt در موتور خودرو ها :

  • به عنوان مثال در خودرو nissan neo که از موتور 2 لیتری بهره میبرد در نمونه ای که از سیستم cvvt در آن استفاده شده شاهد 25 %  توان بیشتر نسبت به موتور معمولی که بدون تکنولوژی cvvt میباشد هستیم .
  • افزایش گشتاور بیشینه در سرعت دورانی کمتر (دور موتور پایین ) که این امر باعث میشود قدرت مطلوبی حتی در دور های پایین در اختیار راننده باشد و نیاز به کاهش دنده ( معکوس کشیدن ) به جهت رسیدن به قدرت مطلوب کمتر حس شود .
  • به عنوان مثال در نمونه خودرویی از شرکت فیات 90 % گشتاور در بازه دور موتور 2000 تا 6000 در اختیار راننده است که حاکی از ثبات تقریبی منحنی گشتاور در ناحیه وسیعی از سرعت دورانی است به دلیل استفاده از این سیستم .
  • در برخی از طراحی ها کورس باز شدن سوپاپ نیز تحت کنترل است که این امر در سرعت های بالا همراه با افزایش کورس باز شدن سوپاپ کمک به تنفس بهتر و سریعتر موتور میکند .
  • از آنجایی که این سیستم به تنفس بهتر و همچنین احتراق سریع تر و بهتر خودرو کمک میکند به دنبال آن آلایندگی موتور کاهش می یابد زیرا از علل افزایش آلایندگی خودرو احتراق ناقص است یعنی زمانی که سوخت فرصت کافی برای احتراق پیدا نکند .

پس تا اینجا دانستیم موتور EF7 هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ تکنولوژی حرف های زیادی برای گفتن دارد .

 

حال به سراغ سر فصل اصلی این مطلب یعنی انواع موتور EF7 و مشخصات فنیشان میرویم ، تولید این موتور به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود :

  1. موتور های EF7 تنفس طبیعی
  2. موتور های EF7 پرخوران یا همان توربو شارژ

 

   در دسته اول ما شاهد تولید موتور EF7 بنزینی ( PETROL ) و دوگانه سوز(DUAL-FUEL) هستیم.

 

ابتدا به سراغ پر تیراژ ترین موتور خانواده موتور های EF7 یعنی نوع بنزینی میرویم .

( EF7 ( PETROL:

این موتور اواخر دهه 80 بر روی سمند LX نصب شد ، در ادامه هم از این موتور برای خودرو های سورن و دنا هم استفاده شد که خودروی دنا از ابتدا فقط با موتور EF7 عرضه شد .

 

مشخصات موتور EF7 بنزینی :

حجم دقیق :            1645 سی سی

تعداد سیلندر :         4

تعداد سوپاپ :         16

نوع سوخت :           بنزین

توان :                     113/114 اسب بخار در دور موتور 6000

حداکثر گشتاور :       155 نیوتن متر در دور موتور 3500 تا 4500

مصرف سوخت :      7.5 لیتر در صد کیلومتر ( ترکیبی )

استاندارد آلاینگی :   EURO 4

 

 EF7 دوگانه سوز (DUAL-FUEL) :

این موتور اولین نمونه تولیدی از خانواده موتور EF7 توسط ایرانخودرو بود که اولین بار در سال 87 با نصب بر روی خودرو سمند LX به بازار عرضه شد .

 

مشخصات موتور EF7 در حالت گاز سوز :

حجم دقیق :            1645 سی سی

تعداد سیلندر :         4

تعداد سوپاپ :         16

نوع سوخت :         گاز طبیعی

توان :                     100 اسب بخار در دور موتور 6000

حداکثر گشتاور :       136 نیوتن متر در دور موتور 3500 تا 4500

مصرف سوخت :      7.8 متر مکعب در صد کیلومتر (به صورت ترکیبی)

استاندارد آلاینگی :   EURO 4

 

 

دسته دوم موتور های EF7 

در این دسته ما شاهد موتور EF7 TC یا همان توربو شارژ هستیم .

این نوع موتور بر روی خودرو های سورن ELX TC ، دنا پلاس توربو سارژ دنده دستی و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک نصب شده است .

به دلیل استفاده از سیستم پر خوران (توربو شارژ) در این موتور حال شاهد تولید 150 اسب بخار قدرت و گشتاور 215 نیوتن متر هستیم که برای خودرو های شهری توان فوق العاده ای است و البته باید به این نکته اشاره شود که این اعداد بسیار پایین تر از حداکثر توان قابل تولید این موتور به صورت فابریک ( بدون دستکاری فنی موتور ) است و تنها با انجام یک سری تغییرات نرم افزاری ( ریمپ ) میتوان توان بیشتری ( در حدود 165 تا 170 اسب بخار ) از این موتور گرفت .

 

مشخصات موتور EF7 TC (توربو شارژ) :

حجم دقیق :            1645 سی سی

تعداد سیلندر :         4

تعداد سوپاپ :         16

نوع سوخت :         بنزین سوپر

توان :                     150 اسب بخار در دور موتور 5500

حداکثر گشتاور :       215 نیوتن متر در دور موتور 4800

مصرف سوخت :      8.1 لیتر در صد کیلومتر ( ترکیبی )

استاندارد آلاینگی :   EURO 4

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...