تفاوت شمع کونیک دار و واشر دار

خب همانطور که می دانید شمع ها جزو اصلی ترین اجزای به کار رفته در موتور خودرو می باشند که وظیفه مهم جرقه زنی را بر عهده دارند .

از آنجایی که موتور خودرو ها دارای طراحی های متفاوتی هستند شمع های آن ها نیز متفاوت از یکدیگر هستند و دارای ویژگی های مختلفی اند برای درک بهتر این موضوع میتوان به نوع پایه شمع ها اشاره کرد که یکی از اصلی ترین مشخصات شمع ها است که به طور کلی شمع ها به دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می شوند .

اما خب ویژگی ها و مشخصات دیگری هم هستند که شمع ها در آن ها با هم تفاوت دارند مثل :

  • کد حرارتی
  • نوع رزوه
  • آلیاژ
  • نوع مکانیسم
  • شکل نقطه جرقه زنی
  • تعداد پلاتین ها
  • نوع نشیمن

بله همانطور که در بالا مشاهده می کنید شمع ها در نوع نشیمن هم با یکدیگر متفاوت هستند .

منظور از نشیمن شمع قسمت بالایی رزوه های شمع است که پس از سفت کردن شمع تا انتها ، به بدنه سر سیلندر متصل میشود این اتصال باعث آببندی محل نصب شمع می شود و مانع از فرار فشار حاصل از احتراق از آن جا می شود .

به طور کلی شمع ها از نظر نشیمن به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. Tapered seat /  کونیک دار
  2. Gasket seat /  واشر دار

شمع های کونیک دار همانطور که در تصویر مشاهده می کنید فاقد واشر هستند و قسمت نشیمن شمع دارای لبه ای انحنا دار ( کونیک دار ) می باشد و آببندی محل نصب به کمک همان کونیک انجام می شود .

ولی شمع های واشر دار در قسمت نشیمن انحنایی ندارند و به جای آن برای آببندی از واشر استفاده شده است .

خب تفاوت شمع کنیک دار و واشر دار چیست ؟ 

همانطور که در بالا گفته شد تفاوت در نوع آببندی محل نصب شمع است که یکی به کمک کونیک آببندی می شود و یکی به کمک واشر .

شمع کونیک دار بهتر است یا شمع واشر دار ؟

به طور کلی هیچ یک از این مدل شمع ها نسبت به مدل دیگر برتری ندارند . ولی …

خب اگر برتری نسبت به هم ندارند پس چه فرقی می کنه که کونیک دار ببندیم یا واشر دار ؟

درسته که به طور کلی برتری نسبت به هم ندارند ولی به هیچ عنوان نباید از آن ها به جای هم استفاده کرد زیرا نوع طراحی سر سیلندر خودرو است که تعیین می کند از چه نوعی استفاده کنیم . اگه در طراحی موتور شمع کونیک دار در نظر گرفته شده باشد نباید برای آن موتور از شمع واشر دار استفاده کنیم .

چرا نباید از این شمع ها به جای یکدیگر استفاده کرد ؟

همانطور که در بالا گفتیم چه کونیک و چه واشر هر دو برای آببندی محل نصب شمع استفاده می شوند و اینکه طراحی موتور خودرو تعیین می کند که چه نوعی را استفاده کنیم یعنی به عنوان مثال برای موتور EF7 شمع پایه کوتاه واشر دار استفاده شده است که اگر برای این موتور شمع کونیک دار استفاده شود باعث می شود که محل نصب شمع به خوبی آببندی نشود و فشار احتراق از آنجا نشت پیدا کند و راندمان موتور کاهش یابد همچنین استفاده از شمع نادرست باعث زودتر خراب شدن شمع و همینطور بد کارکردن موتور می شود .

“اخیرا دیده شده برخی از همکاران برای موتور EF7 استفاده از شمع های جدید کونیک دار را پیشنهاد می کنند و برای آن ها تبلیغات گسترده ای هم انجام می دهند این در صورتی است که شاید استفاده از این شمع ها تنها در کارکرد های ابتدایی بی مشکل و خوب باشد ولی قطعا پس از کارکرد نه چندان بالا و فرار کمپرس از محل نصب شمع ها باعث افت راندمان و توان خودرو می شوند و بد کارکردن خودرو را نیز به همراه دارند .”

برند NGK یکی از معتبر ترین برند ها در زمینه تولید شمع موتور های احتراق داخلی می باشد . در وبسایت این برند نیز به این موضوع اشاره شده است برای خواندن مقاله مربوطه می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید .

مقاله نشیمن واشر دار و کونیک دار شمع 

عکس زیر از سایت NGK برداشته شده است .

 

تفاوت شمع کونیک دار و واشر دار
 

 

6 comments

  1. مقاله بسیار مفیدی بود. خیلی ممنون

    1. مدیریت آپگریدر

      تشکر

  2. رو ef7کونیک بوش دوبل ایریدیوم بستم الا۴ساله بیشتر از ۷۰هزارتا کی فرار کمپرس اتفاق میفته

    1. مدیریت آپگریدر

      دوست عزیز
      شما میتونید شمع پایه کوتاه رو به جای شمع پایه بلند ببندید و ماشین و روشن کنید و در عین حال شاید جواب بگیرید ولی این کار اصولی نیست و سازنده اون سر سیلندر استفاده از شمع پایه بلند رو پیشنهاد کرده.
      در مورد شمع کونیک و واشری هم قضیه دقیقا به همین شکله
      طراح سرسیلندر نشیمنگاه شمع رو به صورت واشری طراحی کرده و طراح شمع هم از این قانون پیروی کرده و تولید کنندگان بزرگ شمع در دنیا ، روی سایت خودشون به این قضیه اشاره کردن که به هیج عنوان نباید به جای هم استفاده بشه و باعث آسیب به رزوه و نشیمنگاه شمع میشه.

      شما کافیه شمع هاتون رو باز کنید و ببینید.

  3. داود نمادی

    سلام از اطلاعات داده شده بسیار ممنونم کاش از کد و حروف و معنای انها نیز می گفتید با تشکر

    1. مدیریت آپگریدر

      درود.به زودی مقاله ای در مورد این موضوع اماده میکنیم و روی سایت قرار میدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...