بررسی کامل خودرو آریا

بررسی کامل خودرو آریا: خودرو آریا که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد یک خودرو دیگر از ناوگان دومین خودروساز کشور می باشد. شرکت سایپا که اصرار بسیاری در کراس اوور بودن و نو بودن این طرح دارد اما همچنان می توان گفت که آریا نسخه هاچبک خودرو شاهین است. اما در هر حال اریا اولین کراس اوور ملی محسوب میشود. ظاهر آن زیبا بوده و میتواند جزء خودروهای پرطرفدار در خط تولید سایپا باشد.

بررسی خودرو آریا

اما چرا آریا یک کراس اوور محسوب نمیشود؟

این خودرو در اولین نگاه ظاهری شبیه به یک کراس اوور دارد اما با اندکی تامل در ساختار آن میتوان فهمید که این خودرو یک هاچبک زیبا و جادار است اما نمیتوان به آن یک کراس اوور گفت. فلاپ های پلاستیکی و باربند آن تلاش دارد که قامت خودرو را بلند تر نشان دهد اما با بررسی دقیق تر میتوان به جزئیات آن کامل پی برد.

ساختار موتور و قوت آن کاملا شبیه شاهین بوده و تغییری در آن نمیتوان دید. شاید برخی اتوماتیک بودن آن را یک تغییر به حساب بیاورند اما گیربکس ۶ سرعته سی وی تی آن جنبه تجملاتی آن بوده و از لحاظ قدرت با شاهین تفاوتی ندارد. این موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M15T به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن متر می باشد. البته قرار است موتور های جدیدی که توسط شرکت تیوان ساخته میشود نیز بر روی این خودرو پیاده شود. اما نصب این موتور بر روی اریا به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد.

 

بررسی مشخصات کامل آریا

خودرو آریا

نام خودرو

سایپا آریا

نوع موتور

چهار سیلندر خطی– هشت سوپاپ – توربوشارژ M15T

حجم موتور

1497 CC

قدرت

110HP در 5000RPM

گشتاور

178N.M در 2500RPM

جعبه دنده

CVT اتومات با شش دنده مصنوعی

انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو

شتاب 0-100

حدود 14 ثانیه

بیشترین سرعت

مصرف ترکیبی

7.5 Lit/100km

ظرفیت باک

47 لیتر

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون

سیستم تعلیق عقب

میله پیچشی

ترمز جلو

دیسکی (خنک شونده)

ترمز عقب

دیسکی

سایز و نوع رینگ

15 اینچی آلومینیومی

 

قیمت خودرو آریا

در واقع هنوز قیمت مشخصی برای این کراس اوور ایرانی مشخص نشده است اما به محض ورود به بازار در ابن وبلاگ قیمت آن را بصورت روزانه  در اختیار شما خواهیم گذاشت. اما همانطور که گفتیم این خودرو برادر بلند قامت شاهین می باشد. این در حالی است که شاهین با قیمت ۳۵۰ میلیون عرضه می شود تخمین زده میشود که خودرو آریا با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۴۸۰ روانه بازار شود.

 

ویژگی های آریا در آینده

خودرو جدید سایپا که با نام تجاری آریا شناخته میشود ویژگی هایی دارد که این ماشین را برای  خریداران جذاب تر میکند.

سانروف بودن آریا که طرفداران بسیاری دارد و در ابتدا توانست توجه بسیاری از منتقدان را جلب کند.

سنسور نور و چراغ روشنایی روز هم یکی دیگر از ویژگی های این خودرو می باشد.

استارت دکمه ای که در شاهین نیز دیده می شد نیز یکی از آپشن های این خودرو نامیده میشود.

فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهواره ای  ویژگی هایی هستند که طبق گفته های مدیران سایپا هم در شاهین و هم در آریا قرار است اضافه شوند.

 

بررسی طراحی ظاهری خودرو آریا

خودرو آریا که از نمای جلویی آن بجز قامت بلند تفاوت فاحشی با شاهین ندارد. در نمای عقبی تمام نواقص ظاهری را حل کرده است. صندوق و قسمت عقبی این خودرو به زیبایی طراحی شده است که باعث شده است توقع طرفداران سایپا در سری های بعدی از این شرکت خودروسازی بالا برود. فلاپ های پلاستیکی نیز در برایر نور آفتاب مقاوم بوده و دارای وجهه زیبایی هستند که گویی سعی دارند قامت این ماشین را بلند تر جلوه دهند.

 

بررسی طراحی داخلی ماشین

طرح داخلی خودرو آریا

هر چقدر این خودرو در ظاهر بیرونی خوب کار کرده است در طراحی داخلی کم کاری کرده است. زیرا طرح داشبورد آن از زیبایی کافی برخوردار نیست و تفاوتی با شاهین و دنا پلاس ندارد و  همچنین متریال های مصرفی نیز فاقد کیفیت لازم هستند. اما طبق قول های داده شده توسط مدیران سایپا قرار است این خودرو در طی فرایند توسعه ای به رشد و تعالی خود برسد و یکی از زیباترین خودرو های کشور شود.

 

زمان توزیع خودرو آریا

طبق قولی که مدیران سازنده این خودرو داده اند باید از ابتداء ۱۴۰۰ این خودرو به خط تولید وارد میشد. شاید جالب باشد که بدانید رکورد راه اندازی سریع ترین خط تولید را به خود اختصاص داده است. زیرا در کمتر از شش ماه وارد خط تولید شد.

با شرایط پیش رو امکان دارد سایپا از اواخر امسال پیش فروش  این خودرو را آغاز کند. و قرار است طبق گفته ها این خودرو به تولید انبوه برسد.

برای خواندن مطالب بیشتر و دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی مراجعه کنید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...