سایکلون یا سایکلن EF7 چیست ؟سایکلون EF7

در موتور های احتراق داخلی ، نیروی تولیدی از انفجار سوخت و در نتیجه به حرکت در آوردن و چرخاندن قطعات داخلی موتور تولید می شود .

یکی از این قطعات متحرک ، پیستون می باشد و حرکتی خطی دارد هنگامی که این قطعه در محفظه سیلندر حرکت میکند باعث ایجاد کمپرس میشود ، عموماً اینگونه تصور می شود که این کمپرس فقط در محفظه سیلندر یعنی در فضای بالایی پیستون ایجاد میشود ولی در سمت دیگر پیستون یعنی فضای زیرین موتور هم هوا وجود دارد و این تحرک پیستون در این فضا هم باعث ایجاد کمپرس میشود .

در زیر موتور و در فضای زیرین پیستون قطعات حیاتی دیگری وجود دارند ، نظیر : شاتون ها / میل لنگ / یاتاقان ها و غیره این قطعات نیز دائماً در حال حرکت و چرخش هستند بنابراین باید با روغن روانکاری شوند .

پس تا اینجای کار متوجه شدیم که در زیر موتور ، هم هوا وجود دارد و هم روغن و این را هم میدانیم فضای زیر موتور محفظه ای بسته است و گفتیم که حرکت پیستون در این فضا ایجاد کمپرس میکند ، نتیجه همه این حالات باعث ایجاد بخار روغن میشود البته این نکته فراموش نشود که حرارت موتور نیز در این موضوع بی تأثیر نیست زیرا دمای بالا رابطه مستقیم  با افزایش تبخیر مایعات دارد و خب روغن نیز مایع است .

وظیفه اصلی سایکلون جمع آوری همین بخارات روغن ایجاد شده و برگرداندن آن ها به داخل موتور است .

خب سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که این بخارات روغن در محفظه زیرین موتور تولید شده است ، از طرفی محل نصب سایکلون در بالای موتور و بر روی در سوپاپ میباشد ، پس سایکلون چگونه این بخارات را جمع آوری میکند ؟!!!

در جواب باید بگوییم که در سر سیلندر موتور یعنی محفظه بالایی موتور نیز قطعاتی مثل سوپاپ ها و میل بادامک ها وجود دارند که آن ها نیز نیاز به روانکاری دارند پس برای انتقال روغن به بالای موتور مجرا های مخصوصی تعبیه شده است و بخارات زیر موتور هم از همین مجرا ها به بالای موتور راه پیدا میکنند و به دلیل این که دائماً این بخارات در زیر موتور تولید شده و به بالای موتور میروند ، در صورت عدم تخلیه و عدم کاهش فشار محفظه بالای موتور ، این بخارات روغن در نتیجه فشار زیاد از کاسه نمد های میل سوپاپ ، واشر در سوپاپ ، گیج روغن ، درب روغن موتور و هر مسیر دیگر که امکان پذیر باشد به بیرون محفظه موتور نشت پبدا میکنند برای جلوگیری از این اتفاق در خودرو های مختلف به روش های مختلف این بخارات روغن را جمع آوری کرده و به داخل موتور بر میگردانند .

در موتور EF7 جمع آوری بخارات روغن و بازگردانی مجدد روغن به داخل موتور بر عهده قطعه سایکلون میباشد .

همانطور که در بالا گفته شد این قطعه در بالاترین قسمت موتور یعنی بر روی در سوپاپ نصب شده است ، ساختار این قطعه نسبتاً پیچیده است و در آن از دیافراگم ، فنر و قطعات دیگری استفاده شده و باید این نکته را هم بدانید که این قطعه ، قطعه ای تعمیری نمی باشد و در صورت خرابی باید تعویض گردد .

سایکلون یک قطعه مکمل نیز دارد که به آن شیر یکطرفه یا سوپاپ یکطرفه گفته میشود ورودی این شیر به سایکلون و خروجی آن به منیفولد هوا متصل است .

سایکلون تا حد الامکان بخارات روغن را مجدد به حالت مایع در آورده و به موتور بر میگرداند و باقی مانده بخارات را از طریق شیر یکطرفه به سمت منیفولید هوا میفرستد .

سایکلون EF7

آیا ورود این بخارات به منیفولد هوا برای خودرو مضر نیست؟

باید بگوییم خیر در حالت استاندارد و به مقدار استاندارد نه تنها مضر نیست بلکه باعث نرم تر کارکردن موتور نیز میشود .

تا به اینجا از نحوه تولید بخار روغن ، و اینکه سایکلون چیست و چه وظیفه ای دارد مطلع شدیم ، حال به سراغ خرابی ها و علائم خرابی آن میرویم .

همانطور که گفتیم سایکلون قطعه ای تعویضی است و بنابر شرایط و سلامت موتور عمر محدودی دارد .

توصیه میشود هر دو سال یکبار و یا هر 50.000 کیلومتر این قطعه به همراه سوپاپ یکطرفه آن نعویض گردد .

خرابی های سایکلون دو حالت دارد .

حالت اول : یکسره شدن سایکلون و هدایت کامل بخارات روغن به سمت منیفولد هوا .

   نتیجه : روغن سوزی و کم کردن روغن موتور : زیرا در صورت یکسره شدن سایکلون تمامی بخارات روغن از مسیر سوپاپ یکطرفه به سمت منیفولد هوا هدایت می شود و بعد از آن وارد محفظه سیلندر شده و در فرایند احتراق میسوزد و از موتور خارج می شود .
کاهش بیش از حد روغن طی کیلومتری نه چندان زیاد از این طریق میتواند برای خودرو بسیار مضر باشد و به موتور آسیب برساند .

حالت دوم  : گرفتگی یا کیپ شدن سایکلون با سوپاپ یکطرفه

   نتیجه : نشت روغن از نقاط مختلف موتور : در این حالت به دلیل اینکه بخارات روغن تخلیه نمیشوند و فشار در محفظه سر سیلندر زیاد میشود پس از مدتی اثار خروج این بخارات از درب روغن ، اطراف گیج روغن ، کاسه نمد میل سوپاپ و … نمایان میشود .
در این حالت نیز خطراتی سلامت موتور را تهدید میکند زیرا به دلیل همین نشتی ها دیگر بخارات روغن به داخل موتور بر نمیگردد و خودرو روغن کم میکند از طرفی ، دیگر بخار روغنی به داخل منیفولد هوا نمیرود و خودرو از آن حالت کارکرد نرم نیز خارج میشود .

با توجه به موارد بالا متوجه میشویم حتی سلامت این قطعه کوچک تا چه حد میتواند بر سلامت موتور تأثیر گذار باشد .

 

برای خرید سایکلون و شیر یکطرفه آن میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید .

 

خرید سایکلون EF7 …

خرید شیر یکطرفه سایکلون …

 

با رزرو وقت قبلی و مراجعه حضوری به مجموعه آپگریدر میتوانید از خدمات مربوط به نصب و تعویض انواع لوازم یدکی و تیونینگ بر روی خودروی خود بهرمند شوید .

تماس با مجموعه آپگریدر …

3 comments

  1. ناشناس

    مرسی از راهنماییتون شاید صدتا ماشین تا حالا باز کردن

  2. ناشناس

    سلام قیمت سایکلون وشیریک طرفه چقده ممنونم

    1. مدیریت آپگریدر

      درود
      داخل فروشگاه موجوده میتونید اونجا مشاهده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...