قوی ترین موتور بنزینی ایرانی

همیشه وقتی بحث در مورد ترین ها می شود معمولا قرار است با چیز های متفاوت روبرو بشویم و اعداد و ارقام متفاوتی بشنویم .

این بار هم این روال ادامه داره …

رونمایی از قویترین موتور بنزینی ایران 

در نهمین نمایشگاه موتور تهران که در تاریخ 27 ام تا 29 اردیبهشت ماه بر گزار شد از این موتور توسط مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو رونمایی شد که به نوعی می توان گفت یکی از شاخص ترین اتفاق های مربوط به این دوره از نمایشگاه بود .

قوی ترین موتور بنزینی ایران

رونمایی از موتور EF7 TC GDI 

همان طور که از اسم این موتور مشخص است این موتور نمونه ارتقا یافته همان موتور ملی یا بهتر است بگوییم EF7 که خروجی جذابی را ارائه می دهد .

این خروجی در حالت استاندارد برابر است با 205 اسب بخار و 310 نیوتن متر گشتاور .

خب برای درک بهتر این ارتقا بیایید تا سری به گذشته این موتور بزنیم . در ابتدا موتور EF7 در نمونه تنفس طبیعی ارائه شد ، که قدرتی معادل 113/114 اسب بخار و 159 نیوتن متر گشتاور ارائه میداد پس از گذشت چند سال ایرانخودرو با اضافه کردن سیستم پرخوران یا همان توربوشارژ قدرت این موتور را در حدود 50 % افزایش داد که از 113 اسب بخار به 170 اسب بخار رسید ولی به دلیل یکسری سیاست ها و استاندارد ها و همینطور افزایش دوام موتور تنظیمات ایسیو خودرو به نحوی انجام شد که این عدد به 150 اسب بخار محدود شد و ما در نمونه های استاندارد خودرو های دارای موتور EF7 TC شاهد قدرت 150 اسب بخاری و گشتاور 210 نیوتن متری هستیم .

در مرحله آخر ارتقاء این موتور که همین موتور EF7 TC GDI است بهبود های دیگری نیز بر روی این موتور انجام شد که اصلی ترین آن ها تغییر سیستم سوخت رسانی عادی به سیستم سیستم سوخت رسانی GDI است که در ادامه به آن می پردازیم . از جمله موارد دیگری که در این موتور دستخوش تعییرات شده می توان به اضافه شدن سیستم DVVT ، تغییر میل بادامک ها ، ارتقاء پمپ سوخت ، افزایش ضریب تراکم نسبت به EF7 TC و تغییر شکل پیستون ها اشاره کرد مجموع این تغییرات موجب رسیدن قدرت موتور به 205 اسب بخار و 310 نیوتن متر گشتاور شده که عدد قابل توجهی است .

سیستم GDI چیست ؟

حال وقت بررسی اصلی ترین تفاوت موتور EF7 TC GDI با موتور EF7 TC  است .

در ابتدا به عکس زیر توجه نمایید .

سیستم سوخت رسانی استفاده شده در موتور های EF7 معمولی و توربو از نوع معمولی و رایج بین خودرو ها بود .( تصویر سمت چپ )

ولی در موتور EF7 TC GDI از سیستم پاشش سوخت مستقیم استفاده شده است که علاوه بر افزایش چشمگیر قدرت خروجی موتور باعث کاهش مصرف سوخت نیز شده است .( تصویر سمت چپ )

سیستم سوخت رسانی GDI

همانطور که در تصویر بالا ( سمت چپ ) مشاهده می کنید سوخت به داخل مجرای سوپاپ و در پشت سوپاپ تزریق می شود و همراه با جریان هوا به داخل محفظه احتراق وارد می شود .

ولی در سیستم GDI  یا همان تزریق سوخت مستقیم ، سوخت مستقیماً به داخل محفظه سیلندر تزریق می شود . این سیستم در عین حال که باعث افزایش قابل  توجه راندمان موتور  می شود دارای پیچیدگی و سطح تکنولوژی بالاتری نسبت به سیستم سوخت رسانی عادی است .

مزایای سیستم GDI 

  1. افزایش قابل توجه راندمان
  2. کاهش آلایندگی
  3. کاهش مصرف سوخت
  4. تزریق دقیق تر و منظم تر
  5. توانایی بالا بردن تراکم موتور با وجود این سیستم .

معایب سیستم GDI

  1. اصلی ترین عیب این سیستم قیمت بالای آن است .
  2. تشکیل رسوبات کربنی بر روی سوپاپ ها در صورت استفاده نادرست از خودرو و مصرف سوخت بی کیفیت .

این موتور در چه خودرو هایی استفاده می شود ؟

طبق گفته های مدیر طراحی ایپکو فعلا خودرویی در سبد محصولات ایران خودرو وجود ندارد که این موتور بر روی آن نصب شود و گویا قرار است این موتور برای اولین بار بر روی شاسی بلند جدید ایران خودرو نصب شود .

EF7 توربو

یکی دیگر از چالش هایی که در رابطه با استفاده از این موتور بر روی خودرو های داخلی وجود دارد ، نبود گیربکس مناسبی است که بتواند گشتاور 310 نیوتن متر این موتور را تحمل کند .

به احتمال زیاد ایران خودرو برای نصب این موتور بر روی محصول جدید خود از گیربکس جدیدی رو نمایی کند و یا از نمونه های تولیدی شرکای خارجی خود استفاده نماید .



مجموعه آپگریدر ارائه دهنده انواع خدمات مربوط به خودرو های دارای موتور EF7 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...