سنسور وایدبند چیست ؟

در این مقاله میخواهیم به سنسور وایدبند ، نحوه عملکرد آن و همینطور چگونگی انجام ریمپ خودرو ها به کمک این سنسور بپردازیم .

در ابتدایی و ساده ترین توضیح میتوان گفت که سنسور واید بند ( wideband ) خود یک سنسور اکسیژن است که در واقع اسم کامل آن سنسور اکسیژن وایدبند میباشد .

اگر به دنیای تیونینگ و ریمپ خودرو ها علاقه داشته باشید قطعا جملاتی مثل ریمپ با وایدبند / تنظیم موتور با وایدیند / تنظیم سوخت با وایدیند و دیگر جملاتی از این قبیل به گوشتان خورده است .

برای انجام ریمپ به وسیله سنسور وایدبند سنسور اکسیژن خودرو را باز کرده و این سنسور را به جای آن میبندند ، در بالا گفتیم که سنسور وایدبند خود یک سنسور اکسیژن است ، پس سوالی که در اینجا پیش می اید این است که خب اگر هر دوی این سنسور ها ، سنسور اکسیژن میباشند دلیل جایگزینی سنسور وایدبند با سنسور خود خودرو چیست ؟!!!

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا خود سنسور اکسیژن را بشناسیم تا سپس به سراغ تفاوت های سنسور اکسیژن و دلیل استفاده از سنسور واید بند به جای سنسور اکسیژن برویم .

سنسور وایدبند

سنسور اکسیژن چیست ؟

در خودرو های انژکتوری از زمان های گذشته تا کنون در لوله های خروجی دود یعنی منیفولد دود و ادامه لوله های منتهی به اگزوز از سنسوری استفاده شده است به اسم سنسور اکسیژن ، وظیفه این سنسور بررسی گاز های خروجی موتور خودرو میباشد تا با تبدیل این اطلاعات به سیگنال و ارسال آن ها به ایسیو خودرو ایسیو متوجه مقدار پاشش سوخت شود و در صورت زیاد و یا کم بودن آن سوخت خودرو را تنظیم کند . پس این سنسور وظیفه مهمی بر عهده دارد ولی به صورت استاندارد نقص هایی هم در عملکرد خود دارد زیرا این سنسور از نوع (NAROBAND) میباشد . به عنوان مثال این سنسور توانایی ارسال اطلاعات به صورت دقیق را ندارد ، این بدین معناست که این سنسور با بررسی دود خروجی فقط میتواند کم با زیاد بودن نسبت سوخت به هوا را به ایسیو اعلام کند ولی نمیتواند به ایسیو اعلام کند که این نسبت چه مقدار زیاد یا چه مقدار کم است پس دقت کمی دارد و برای انجام ریمپ و تنظیم دقیق نسبت سوخت به هوا نمیتوان به دیتا ها و اطلاعات گرفته شده از این سنسور اعتماد کزد .

سنسور وایدبند

AFR چیست ؟

ایسیو خودرو برای فرمان احتراق ، میزان پاشش سوخت ، میزان جرقه زنی و غیره ، پارامتر های مختلفی را بررسی میکند . یکی از این پارامتر ها AFR ( AIR /FUEL RATIO ) یا همان نسبت سوخت یه هوا میباشد . این نسبت به صورت ایده آل باید 14.7 باشد که در صورت رانندگی پر فشار ( تخت گاز ) این عدد 13.5 می گردد . این نسبت در صورتی که در حالت ایده آل باشد نشان دهنده این است که احتراق سوخت و هوا به صورت کامل انجام شده و موتور خودرو در این شرایط بیشترین بازدهی خود را دارد و همچنین نسبت صحیح سوخت به هوا ، آلایندگی را نیز کاهش میدهد ، پس حفظ حالت ایده آل این نسبت بسیار مهم است .

اینجاست که اهمیت و کاربرد سنسور وایدبند مطرح میشود .

سنسور وایدبند نیز مانند سنسور اکسیژن وظیفه بررسی دود های خروجی موتور را بر عهده دارد ولی دیتا و اطلاعاتی که این سنسور ارسال میکند بسیار دقیق تر بوده و به کمک آن میتوان مقدار دقیق نسبت سوخت به هوا را تشخیص داد و سپس اقدام به تنظیم این نسبت نمود .

پس با توجه به توضیحات بالا ، متوجه این موضوع میشوید که انجام ریمپ خودرو به کمک سنسور وایدبند تا چه اندازه میتواند دقیق باشد و بازدهی بالاتری را به دنبال داشته باشد .

در مجموعه آپگریدر با استفاده از این سنسور و ساعت ها بررسی و تنظیم پارامتر های مختلف خودرو و همچنین تحقیفات و تجارب کسب شده بر روی خودرو ها و ایسیو های مختلف فایل های ست آپ شده این ایسیو ها موجود میباشد و با توجه به نوع رانندگی مصرف کننده (پر فشار ، معمولی ، … ) تنظیمات نهایی بر روی این ست آپ ها انجام شده و به صورت اختصاصی بر روی خودرو ها مپ میگردد .

شما میتوانید با مراجعه حضوری به مجموعه آپگریدر و ریمپ اصولی خودروی خود از بازدهی و توان بیشتر خودرو در حالت استاندارد لذت ببرید .

برای اطلاع بیشتر در مورد ریمپ و مرایای آن میتوانید به لینک زیر مراجعه فرمایید .

ریمپ تخصصی…

ریمپ ef7

با رزرو وقت قبلی و مراجعه حضوری به مجموعه آپگریدر میتوانید از خدمات مربوط به نصب و تعویض انواع لوازم یدکی و تیونینگ بر روی خودروی خود بهرمند شوید .

تماس با مجموعه آپگریدر …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

خطای عدم احتراق ایسیو ME17
خدمات مجموعه آپگریدر
مدیریت آپگریدر

خطای عدم احتراق ایسیو ME17

خطای عدم احتراق ایسیو ME17 خطای عدم احتراق یا MISFIRE چیست ؟  هرگاه در موتور خودرو به هر دلیلی احتراق ناقص صورت بگیرد در دستگاه

ادامه مطلب ...
دنا پلاس جوانان
موتور EF7
مدیریت آپگریدر

دنا پلاس جوانان

دنا پلاس جوانان      دست پخت جدید ایرانخودرو با مواد اولیه دنا و موتور EF7 در روز یک شنبه 16 بهمن ماه 1401 در

ادامه مطلب ...